zofim.org.il
  
 


 
שבט אילנות
חץ  דפי מידע דף הבית » שבט אילנות » מילון צופי

מילון צופי פורסם בתאריך 22/11/2012

 על החאקי

למה חאקי?

החאקי הוא הלבוש הרשמי של תנועת הצופים. המדים שנקבעו לפני יותר ממאה שנים על ידי מקים הצופים, סר באדן פאוול, ועוצבו לפי מדי הצבא הבריטי בהודו- הם אותם המדים, אותו החאקי, שאנו לובשים היום ומשמשים אותנו כתלבושית הצופית הקבועה בפעילויות התנועה השונות.

אז למה בעצם חאקי? איש"האיחוד, ייחוד, שויון, הסוואה. ובהרחבה:

 

איחוד- החאקי, כפי שכבר הוזכר קודם, הוא הלבוש המאחד את תנועת הצופים בכל רחבי העולם, הוא הסמל המובהק של הצופים ונותן הרגשת איחוד לגוף אחד. בכל מקום שבו תראו אנשים לובשים חאקי, תדעו שהם מהצופים, בדיוק כמוכם. החאקי מאחד את התנועה, ומזכיר לכולנו שאנחנו מאמינים ופועלים לאותם הערכים.

ייחוד- החל מראשית המדינה, ואף לפני, כל התנועות הציוניות הסוציאליסטיות היו תנועות שתלבושתן היא כחולה. החאקי מייחד אותנו מהתנועות האלו ונותן לנו גוון שונה, גם מבחינת ההבדל החינוכי וייעוד התנועה.

שויון- החאקי הוא מצרך זול יחסית והוא מסמל את השויון של התנועה- כולם שוים בלבושם ולאחד אין בגד יותר יקר או יפה מהשני, כולנו ביחד פעולים לאותה המטרה ולכן כולנו שוים. בנוסף החאקי מזכיר לנו שכולנו שווים- חניכי כיתה ד' לובשים אותו, עד חברי שכב"ג והבוגרים בתנועה.

הסוואה- אין לשכוח שמוצאו של החאקי הוא מהחיילים הבריטיים בהודו, ולכן הוא שימש כהסוואה של החיילים. היום בפעילויות טבע רבות, משתמשים בחאקי כלבוש מסווה אשר מצליח לייחד את הפעולות בטבע ולגרום לנו להתחבר לטבע.

סיבות נוספות אומרות שהחאקי נובע מההזדהות עם חלוצי ארץ ישראל, ואכן יש תימוכין לגרסאות אלו בפרוטוקולים שונים וישנים של מועצת התנועה.

בנוסף, החאקי על כל סמליו, מייצג את כל ערכי התנועה, התפיסה החינוכית והערכית כאחד, וכל פעילויות התנועה מיוצגות בו. החאקי יוצר גאוות יחידה וכל מי שלובש אותוצריך להתגאות במה שהוא עושה, במה שהוא פועל, ולאן שהוא שייך.




סיפור העניבות

בתנועת הצופים, לכל שכבה או תפקיד קיימת עניבה שונה. ההפרדה של העניבות, היא על מנת שנוכל לזהות את החניכים בשכבות השונות מבלי להתבלבל, כדי ליצור גאוות יחידה בכל גדוד, וכדי להבדיל בין רמות הסמכות והתפקידים השונים בשבט. העניבות מסמלות את תהליך התבגרותו של החניך משנה לשנה, ואת רמתו הצופית.

את סדר העניבות נהוג להסביר על פי סיפור העניבות



עניבת גדוד ד'
העניבה מסמלת מדבר
ענית גדוד ה'
מסמלת נחל המתחיל לזרום במדבר
עניבת גדוד ו'
המדבר מוצף במים, ונהיה ים
עניבת גדוד ז'
המים התייבשו והקרקע נעשית קרקע פוריה
עניבת גדוד ח'
על האדמה מתחילה לצמוח צמחיה
עניבת גדוד ט'
נוצר יער גדול ועשיר בצמחינ




דרגות בצופים



ניצן

ניצן, נבט צעיר וחדש בדומה לחניכי כיתה ד' שהם צעירים וחדשים בתנועה. יש לענוד את הדרגה, בדומה לשאר הדרגות, על כיס שמאל של חולצת החאקי. על דרגת הניצן מופיע ציור העופרשכן חניכי ד' הנם עופרים - צעירי השבט 

דרגה ג' 

על הדרגה (ג') מופיע ציור עלי החבצלת. ציור זהו החלק הראשון בסמל הסתדרות הצופים.
החניכים המקבלים את הדרגה הם חניכי שכבת "נחשונים" כיתות ה'. הדרגה מסמלת את הידע של חלק בצופיות המעשית, קבלת הכשרה צופית חלקית. את הדרגה עונדים על כיס שמאל במקום דרגת ניצן. (בנושא החבצלת על כל חלקיה ראה הרחבה בנושא - סמל ההבטחה). הסמל מוקף בקו שמזכיר לנו חבל, דבר המחזק את הקשר לנושא הצופיות).

דרגה ב'

 

 

על הדרגה (ב') מופיע ציור של מגן דוד. ציור זה הוא חלק נוסף בסמל הסתדרות הצופים.

 

 

החניכים המקבלים את הדרגה הם חניכי שכבת "משוטטים" כיתות ו'. הדרגה מראה על קבלת הכשרה צופית נוספת על זו שקיבלנו קודם לכן. את הדרגה עונדים על כיס שמאל במקום דרגה ג'. הסמל מוקף בקו שמזכיר לנו חבל, דבר המחזק את הקשר לצופיות.

דרגה א'

 

הסמל כולל בתוכו את דרגה (ג) - עלי החבצלת ודרגה (ב) - מגן דוד. החניכים המקבלים את הדרגה הם חניכי שכבת "חותרים" כיתות ז'.את הדרגה עונדים על כיס שמאל במקום דרגה ב'. דרגה זו מסמלת את התקרבות החניכים לקבלת הדרכה המלאה.

 

 

 

דרגת צופה

 

מוענקת במעברי דרגה של כיתה ח'. הדרגה הנה הסמל המלא של הסתדרות הצופים העברים, כולל הסיסמא "היה נכון", ומסמלת את השלמת רכישת הידע הצופי הבסיסי על ידי החניך, כפי שהסמל הושלם מחלקיו.

פדרציה

סמל הפדרציה מחולקת לאחר הכניסה לשכב"ג
ומסמל את חברות חבר השכב"ג בהתאחדות הצופים והצופות בישראל



החבצלת ומשמעותה


החבצלת היא סמל הצופים העבריים בישראל

משמעות- משמאל לימין ובכיוון השעון

 

מגן דוד מסמל את ערכי הציונות והיהדות של התנועה. מהמידה השניה: "הצופה נאמן לעמו, לארצו, למדינתו ולשפתו".

עלי התלתן הם סמל הצופות העולמי ועלי החבצלת הם סמל הצופים העולמי. בישראל הצופים והצופות לא מופרדים אלא פועלים ביחד, ולכן סמל שניהם מופיע בחבצלת.

הקו הישר מסמל את יושרו של הצופה. מהמידה הראשונה: "הצופה דברו אמת", מהמידה העשירית: "הצופה טהור בדיבורי ובמעשיו".

שלושת האוגדים מחברים בין כל מרכיבי החבצלת שהוזכרו למעלה, ומאחדים בין כולם. בנוסף יש הרואים את שלושת האוגדים כמסמלים אחווה ללא הבדל דת, גזע ולאום. מהדיבר הרביעי: "הצופה רע לכל אדם ואח לכל צופה".

הפה הצוחק יש הרואים ברקע ל"היה נכון" כפה צוחק כסמל לדיבר השמיני: "הצופה אינו נופל ברוחו ובצר לו מצטחק".

קשר השמינית מסמל את הצופיות המעשית. בנוסף משמש כתזכורת למעשה היומי הטוב שעל הצופה לעשות.

היה נכון- ססמת הצופים


קיצורים בצופים

בעלי תפקידים:

שכב"ג - שכבה בוגרת.

שכב"נ - שכבת נעורים.

שכב"צ - שכבה צעירה.

רשג"ד - ראש גדוד.

מש"צ - מרכז שבט צעיר (או) מדריך שלח צעיר....אבל זה לא ממש קשור לצופים....

רש"צ - ראש צוות.

מרל"צ - המרכז הארצי לצופיות.

ש"ש- שנת שירות.

יו"ר - יושב ראש

 

כלים וחומרים:

בזנ"ט - ברזל זויתי נטוי (או) ברזל זויתי נגד טנקים.

חב"ד - חוט ברזל דק.

חב"ע - חוט ברזל עבה. 

שק"ש - שק שינה.

מזר"ש - מזרון שטח.

בוסים - סוג של קנה סוף שבונים איתו. יותר קל, יותר קטן ויותר חלש מסנדות.

רשמ"צ - רשימת ציוד.

בוזניק - פחית שימורים גדולה המשמשת לרוב בתור ציר צופי

עלמניה- גליל מברזל שצידו האחד אטום המשמש לתקיעת בזנט"ים ארוכים

פתיש 5 - פתיש השוקל 5 קילו, ומשמש לתקיעת בזנ"טים קצרים

ג'ארה, רמסע - מכולה

בוכטה, באלה, פקט - חבילה שלמה של חבלים

ססא"ל - סרט סימון אדום לבן

 

שונות:

מחנ"ק - מחנה קיץ.

שנ"צ - שנת צוהריים.

פז"ח - פעילות זמן חופשי.

פתי"ש - פתיחת שנה.

ישב"צ - ישיבת צוות.

פמ"ל - פעילות מחוץ לשבט.

פזצט"א - פול - זחל - צפה - טווח אש.

א"ש לילה - אימון שדה לילה.

צמי"ד - צרכים מיוחדים.

קתימב"ה - קול, תנועה, ידיים\ידע, מבט, ביטחון והתלהבות

תג בצצ"ת - תנועה, גוון, ברק,צל , צורה, תוואי לוואי